مروری بر روزنامه های بريتانيا در باره افغانستان
ارسالي جواد نصريان ارسالي جواد نصريان

 

  

حملات بمب گذاری به احتمال زياد انتحاری اخير در افغانستان مخصوصا حمله ديروز در اسپين بولدک در جنوب افغانستان در نزديکی مرز با افغانستان در مطبوعات روز سه شنبه 27 ژانويه برينانيا انعکاس وسيع داشته است .

روزنامه اينديپندنت زير عنوان جنگ فراموش شده می نويسد که شورشيان ترور انتحاری را به افغانستان می آورند . کيم سن گوپتا نويسنده اين مقاله در ابتدا از حمله روز دوشنبه در اسپين بولدک می گويد که انفجار يک بمب جا سازی شده در موتورسيکلت بيست کشته بجا گذاشت و بعد به حمله ی روز يکشنبه اشاره می کند که يک ديپلمات کانادايی در ميان سه قربانی آن بود.

نويسنده ۴۸ ساعت از بعد از ظهر يکشنبه تا دوشنبه را خونين ترين ۴۸ ساعت از پر خشونت ترين ماه در ۵ سال گذشته در افغانستان می داند. او افزايش در حملات را ناشی از دوباره طالبانی شدن افغانستان می داند و از فعال شدن دوباره القاعده در اين کشور.

سرنوشت نيروهای ناتو در افغانستان

نويسنده 'اينديپندنت' می گويد اين تحولات در حالی شکل می گيرد که قرار است ظرف چند ماه آينده ۳۵۰۰ نيروی بريتانيايی بر علاوه ۱۴۰۰ نيروی هلندی در چهار چوب يک برنامه تقويتی ناتو به نيروهای آمريکايی کانادايی، آلمانی، ايتاليايی و اسپانيايی موجود در افغانستان بپيوندند و نيروهای رزمی امريکا در ولايت هلمند و مناطق بسيار خطرناک مرزی جای خود را به نيروهای بريتانيايی بدهند.

'اينديپندنت' می افزايد که تعهدات ناتو در افغانستان موضوع بحث های داخلی در کشورهای عضو پيمان اتلانتيک شمالی است. در هلند اعزام نيروها به افغانستان را دولت آن کشور پذيرفته اما پارلمان هنوز آنرا تصويب نکرده است و کشورهايی مانند ايتاليا فرستادن نيروهای بيشتر را رد کرده اند.

نويسنده از قول فرانسيسک وندرل فرستاده ای ويژه اتحاديه اروپا برای افغانستان می نويسد که عدم تصويب اعزام نيرو به وسيله پارلمان هلند می تواند ضربه سختی به تعهد اروپا در قبال افغانستان و آينده افغانستان باشد.

در ادامه مقاله 'اينديپندنت' واکنش حامد کرزی رئيس جمهور افغانستان در برابر حملات انتحاری اخير بازتاب يافته است. آقای کرزی گفته است که هدف از اين حملات ترساندن کشورهای عضو ناتوست.

مسووليت اخلاقی جهان در افغانستان

روزنامه 'اينديپندنت' که در يکی ديگر از مقاله های خود با عنوان وظيفه اخلاقی و منافع خودی در واکنش به ترديد های هلند و وخامت اوضاع در افغانستان نوشته است که کشورهای عضو ناتو بايد هر چه در توان دارند برای جلوگيری از عراقی شدن افغانستان بکار ببندند.

نويسنده می گويد جهان نمی تواند يکبار ديگر از افغانستان رو برگرداند و غرب در برابر مردم افغانستان يک وظيفه اخلاقی دارد.

سرمقاله با اين جملات به پايان مي رسد که بايد به هشدار رئيس جمهور افغانستان توجه کرد و برای حفظ منافع خود غرب نگذاشت که افغانستان بار ديگر به پايگاه تروريسم بين المللی مبدل شود.

بمب گذاران افغان نيستند

روزنامه هرالد تريبيون بين المللی در گزارشی در مورد بمب گذاری اسپين بولدک از قول رئيس جمهور افغانستان نوشته است که او در مورد آمادگی ها برای انجام اين حملات انتحاری در نزديکی مرز افغانستان چهار ماه قبل اطلاع يافته است.

نويسنده به نقل از آقای کرزی افزوده است که اکثر اين بمب گذاران افغان نيستند و در ميان آنها کسانی استند که يا به موار مخدر معتاد اند و يا تمام اميد شان به ثبات در زندگی را از دست داده اند و به خودکشی متوسل می شوند.

'هرالد تريبيون بين المللی' از قول آقای کرزی نوشته است که اين بمب گذاری ها در شورش های داخلی ريشه ندارد بلکه محصول تروريسم خالص است که افغانستان را هدف آسانتر از اروپا يافته اند.

آقای کرزی هشدار داده است که اگر جلو اين تروريسم در افغانستان گرفته نشود دوباره به اروپا خواهد رسيد.

طالبان عليه ناتو

مايکل ايوانس و انتونی براون از نويسندگان روزنامه تايمز اثرات اين حملات بر برنامه های ناتو را بررسی کرده اند و می گويند که افزايش خشونت ها می تواند هلندی ها را وا دارد که از شرکت در عمليات ناتو در افغانستان خودداری کنند.

نويسنده می گويد ناتو نگران است چون به اين باور است که دليل افزايش حملات طالبان به جنوب افغانستان برنامه افزايش نيروهای ناتو از ۱۰۰۰۰ به ۱۶۰۰۰ نفر است.

اما نويسنده مي گويد که برنامه گسترش حضور ناتو در افغانستان در بلاتکليفی قرار دارد. عمدتاً به خاطر ترديدها و نگرانی های هلندی ها که می خواهند تضمين شود که بخش اعظم مشغوليت سربازان آن کشور در افغانستان، شرکت در فعاليت بازسازی باشد.

در ادامه اين گزارش از قول منابع ناتو گفته می شود که بيرون رفتن هلندی ها از اين برنامه به اعتبار ناتو صدمه وارد خواهد کرد و يافتن جاگزينی برای نيروهای هلندی کار آسانی نيست. و حتی شايد لازم باشد که آمريکايی ها خروج سربازان خود از جنوب افغانستان را به تعويق بياندازند.

برگرفته از سايت بي بي سي


January 18th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی